آشنایی با ۱۷ سبک بازی های فکری و رومیزی : بخش دوم

Monday، ۱۳ Amordaad ۱۳۹۹

تو قسمت قبلی این مقاله با 8 تا از سبک های بازی های فکری و رومیزی یا بردگیم آشنا شدیم. حالا بریم ببینیم 9 تا سبک باقی مونده چه فضایی دارند و چه جذابیت هایی برای بازیکن های دنیای بردگیم ارائه می کنند.

بردگیم سبک ساخت موتور (محرک) یا Engine-builder:

در طول بازی های این سبک شما باید یک موتور بسازید. البته نه یک موتور فیزیکی بلکه یک موتور تولید منابع. این موتور در ابتدای بازی منابع شما و اکشن های شما رو می گیره و بهتون منابع بیشتری میده و به مرور زمان منابع بیشتر و بیشتر و بطور خطی در نهایت منجر به پیروزی شما در رقابت با سایر بازیکنها می شه.

مثال ها: Res Arcana, Century: Spice Road, Race for the Galaxy

بردگیم سبک بازی های اروپایی یا Eurogame :

به طور مخفف یورو ، بازی های متمرکز بر استراتژی که محدوده شانس رو تا حد زیادی کاهش دادند. معمولاً بازیکنان از طریق رقابت منفعلانه و نه درگیری پرخاشگرانه با هم تعامل دارند، علت نامگذاری سبک یورو در این واقعیت است که بسیاری از بازی های ابتدایی این سبک در اروپا - به ویژه آلمان - ساخته شده اند و یک جورایی نقطه مقابل سبک آمریکایی هستند که بیشتر مبتنی بر عنصر شانس طراحی می شوند. ( سبک آمریکایی معمولا توسط کسانی که عنصر شانس زیاد دوست ندارند "Ameritrash" نامیده می شود.)

مثال ها : Agricola, Paladins of the West Kingdom

بردگیم سبک شانستو امتحان کن یا Push your luck:

این سبک شامل بازی های رومیزی می شه که از شما دعوت میکنند تا برای دستیابی به پاداش های با ارزش بازی ریسک کنید - یا تصمیم بگیرید تا قبل از دست دادن همه چیز ، هر چی که بدست آوردید رو بردارید. تو این سبک از بازی های رومیزی شانس و ریسک حرف اول رو میزنه! تو این سبک شما اونقدر بازی رو ادامه میدید که یا راضی بشید که ادامه ندید و یا با بدشانسی هر چی رو که داشتید دو دستی بدید بره!!

مثال ها : The Quacks of Quedlinburg, Port Royal, Deep Sea Adventure

بردگیم سبک تاس بریز و حرکت کن یا Roll And Move:

بازی های فکری و رومیزی ای که در آن یک یا چند تاس می ریزید و مهره هاتون رو معمولاً در یک مسیر حلقه ای از فضاها ، یا مسیری با شروع و پایان مشخص حرکت میدین. معمولا جایی که مهره اتون قرار میگیره باعث ایجاد اقدامات خاص می شه یا گزینه های خاصی از گیم پلی رو دریافت میکنید. به همین سادگی.

مثال ها: Monopoly, The Game of Life, Snakes and Ladders, Formula D

بردگیم سبک تاس بریز و بنویس Roll And Write:

یک تعداد تاس بریز و تصمیم بگیر که چطور از نتیجه استفاده کنی ، آن را در یک برگه امتیاز شخصی بنویس. هر تصمیم شما بقیه بازی رو تحت تاثیر قرار میده و این باعث میشه که بازی با تنوع بالایی شکل بگیره. یکسری بازی های مشابه هم هستند که بجای تاس از کارت ها استفاده میکنند که معمولا این سبک به نام "برگردون و بنویس" نامیده میشن. سبک مشابه دیگه ای هم هست که گیم پلی بازی بر اساس ریختن تاس و استفاده از یک سری مینیاتورها برای ساخت و ساز هستش که به سبک "تاس بریز و بساز" شناخته میشه.

مثال ها: یاتزی, Railroad Ink, Ganz Schon Clever, Corinthlehg, بازی ورسک

بردگیم سبک استنتاج اجتماعی یا social deduction :

تو این سبک یک یا چند تا از بازیکن ها یک رازی یا نقش مخفی دارند! و بقیه باید بفهمند چه کسی؟ تو این سبک باید انتظار دروغ و تهمت و اتهامات وحشیانه داشته باشید. بازیکن ها باید به طور مخفیانه اطلاعاتی که فقط خودشون اطلاع دارند وارد بازی کنند تا به اهدافشون برسند. اهدافی مثل پیدا کردن بازیکن های راز دار و یا پنهان کردن این واقعیت که خودشون بازیکن راز دار هستند.

مثال ها: Blood on the Clocktower, One Night Ultimate Werewolf, The Resistance

بردگیم سبک داستان گویی یا Storytelling :

در این دسته از بازی های فکری و رومیزی تمرکز بر روی داستان هایی است که توسط بازیکنان خلق می شود. این داستان ها میتونه مربوط به کل بازی باشه و یا در هر دست بازی جداگانه تعریف شود. این داستانها می تونند در ادامه یک سری عبارات از پیش نوشته شده باشند و یا بر اساس یک سری لغت و حتی ممکنه بر اساس یک عکس روی کارت بازی باشند.

مثال ها: The King’s Dilemma, Tales of the Arabian Nights

بردگیم سبک قراردادن کارگر یا Worker Placement :

در این سبک بازیکنان با قرار دادن کارگرها در نقشه بازی، می تونند یک سری اعمال را انجام داده و یا منابع دریافت کنند. این کارگرها در واقع توکن های چوبی و پلاستیکی هستند که بر روی نقشه بازی بکار گرفته می شوند. در بعضی مواقع بسته به محل قرار گیری کارگر ها، بازیکنان میتونند جلوی اهداف رقیب را بگیرند.

مثال ها : Charterstone, Agricola, Caverna, Lords of Waterdeep

بردگیم سبک بازی های جنگی و یا wargame :

خب تو این سبک یک نقشه داریم یک سری هم فیگور (عروسک های مینیاتوری) که نشان دهنده ارتش شما هستند. در سبک بازی های جنگی نیروهای شما می تونند بر اساس یک سری مسیر ها روی نقشه پیشروی کرده و ارتش رقبا رو حذف کنند.

مثالها: Warhammer 40000 ، Memoir ‘44، Risk، Axis & Allies.

اگه قسمت اول این مقاله رو مطالعه نکردید پیشنهاد می کنیم حتما اون رو هم از طریق لینک زیر مطالعه کنید.

آشنایی با ۱۷ سبک بازی های فکری و رومیزی : بخش اول